2003-09-17 19:41

Slawkow, 미래 물류중심지로서의 가능성

TSR과의 인접성으로 이상적 입지조건 갖춰

현재 아시아-유럽 간 교역은 해상을 통해 이루어지고 있다. 매년 2억 5천만톤의 화물이 지중해-수에즈운하-인도양-아시아 항로를 통해 운반돼 왔으며, 이 중 상당량이 컨테이너 화물 형태다. 이러한 해상운송은 선적대기 및 환적기간을 제외하고도 30일정도 소요된다. 그러나 육상운송은 소요기간을 일주일내로 단축시킬 수 있다. 이에 따라 2001년 이후 해상 물동량의 일부분을 시베리아 횡단철도와 폴란드 남부에서 끝나는 광폭 궤관 노선을 이용하는 방안이 논의되어 왔다. 다양한 대안 수송로를 분석한 결과, 극동아시아를 최단거리로 이으며 효율을 극대화할 수 있는 접속로가 시베리아 횡단철도의 확장선상에 있음이 밝혀졌다. 시베리아 횡단철도는 부산 - Nahodka - Irkutsk Yekaterinburg - Moscow - Minsk로 지나며, 우크라이나 지선 {Kiev - Hrubieszow - Slawkow (Southern Poland)}과도 연결되어 있다.
한편 아시아와 유럽을 잇는 광폭 궤선 노선의 건설은 화물의 환적 및 저장, 출고를 위한 적절한 인프라 구축을 필요로 한다.
러시아는 시베리아 횡단철도의 철로와 인프라 지원시설을 체계적으로 향상시켜 왔다. 그 결과 현재의 4만개에서 60만개로 컨테이너 수송이 대폭 증가될 것으로 보인다.
따라서 폴란드-우크라이나 국경선에서 Slawkow에 이르는 1,520mm 광폭궤선(Wheel Track)을 포함한 유럽-아시아 수송로에 대규모 물류센터 건설이 필요하다.
이러한 분석은 폴란드가 남부에 위치한 Slawkow에 복합물류센터를 건설할 수도 있음을 시사한다. Slawkow가 서유럽의 전략적 요충지라는 입지조건의 장점은 유럽연합 가입을 절실히 희망하는 폴란드에 큰 힘이 될 수 있다. 폴란드가 유럽연합에 가입한다면, Slawkow는 EU가입 국가의 가장 동쪽에 위치한 지역이 된다는 것. 그리고 수십 년 전 폴란드-구소련 간 철강 제품 및 유황 수송에 이용되었던 1,520mm 광폭 노선이 컨테이너 수송을 담당하게 될 것이다. Slawkow는 미래의 물류 중심지로서 이상적 입지조건을 갖추고 있다. 시베리아 횡단철도, 폴란드의 주 도로, 2개의 국제공항과의 인접성으로 원활한 물류 네트워크가 가능한 것이다.
폴란드산업개발기구(The Polish Industrial Development Agency SA)는 이미 Slawkow에 국제 물류 센터 건설을 하기위한 주요한 역할을 하고 있다. 이 기구에 따르면 국제물류센터 건설을 위해서는 두가지 핵심적 역량이 필요하다. 우선 국제물류센터 건설에는 3억 2천 5백만 유로가 소요된다는 것이며, 이것은 산업개발기구, EU기금과 국제 파이낸셜 기구에 의해 충당될 것이라는 점이다.
지난 5월 29일 10개국의 교통부장관이 아시아-유럽 간 컨테이너 수송시설 강화를 논의하고자 폴란드의 Katowice에 모였다. 이 회의는 폴란드 건설부장관 Mr. Marek POL에 의해 주재되었으며, 아시아-유럽 간 국제 철로 건설을 위한 방안이 주 의제로 다루어졌다. 이 회의에서 각 국의 장관들은 이 의제를 실현하기 위해 관계국 대표들로 구성된 조종위원회를 구성하기로 하고, 그 첫번째 모임을 오는 10월에 폴란드의 Kiev에서 갖기로 결정했다. 또 그들은 철도 컨테이너 편의 시설 강화를 통한 비용절감과 국제교역의 활성화가 유럽과 아시아에 공히 이득을 줄 것으로 전망하고 있다.


RAILWAY BRIDGE BETWEEN ASIA and EUROPE

Presently, the trade between Asia and Europe is carried out mostly by sea.
250 million tons of goods is transported yearly by sea, taking routes around Asia, across the Indian Ocean, the Suez Canal and through the Mediterranean Sea. Significant part of this volume is carried in the form of container cargo.
Sea transport takes about 30 days, not including the time of waiting and reloading. On the contrary, transport of freight from Asia to Europe by land can be conveyed within one week.
Therefore, since 2001 the talks on shifting some of freight volumes from sea to inland routes, ie. using Trans-Siberian Railway Trunk Line and so called wide-gauge line ending South of Poland have been pursued.
As a result of the analysis of various alternative routes and railway connections, it was recognized that the shortest and most effective links for transit relations with the Far East are located on the extension of the Trans-Siberian Railway Trunk Line: Busan - Nahodka - Irkutsk - Omsk - Yekaterinburg - Moscow - Minsk, with a Ukraine branch:
Kiev - Hrubieszow - Slawkow(Southern Poland).
Naturally, the establishment of a broad gauge railway bridge between Asia and Europe will necessitate the establishment of appropriate infrastructure for reloading, storage and distribution of goods for further delivery by standard gauge line.
The Russian Federation has been systematically upgrading both railway and the supporting infrastructure of the Trans-Siberian Trunk Line. Assumption is that eventually 600 thousand of containers will be transported, instead of present mere 40 thousand pieces. Thus, large logistic centers dealing with cargo distribution on Euro-Asian transit route, including the Polish section of 1520mm Wheel Track (from Polish-Ukrainian border to Slawkow) is necessary.
It offers an opportunity for Poland to get involved by building a modern, multi-functional logistic center in Slawkow, in southern Poland, serving precisely that purpose. The strategic central location of Slawkow on the Western Europe - Asia route and Poland's imminent EU membership (and in consequence shifting of EU's border to the East) are assets supporting the idea. Containers would be transported using the 1520mm Wheel Truck (built several decades ago for conveyance of steel products and sulphur between Poland and the former USSR).
The choice of Slawkow as the seat of a future international logistic center is an ideal solution due to excellent location within the international railway and road network. It offers connection with the standard and broad gauge tracks. Running just few kilometers away are Polish main motorways and there are two international airports too.
The Polish Industrial Development Agency SA has already committed itself to play the main part in implementing the construction of the international logistic center in Slawkow. The center will be constructed in two stages. The cost involved in the first stage is estimated at about 32,5 million Euro.
The project might be financed by the Industrial Development Agency, EU founds and international financial institutions. Capital partnership and commercial credits are not excluded.
Transport ministers from ten countries seeking to intensify container conveyance between Asia/Far East and Europe met on May 29,2003
at Katowice (Poland) on invitation of the Deputy Prime Minister, Minister of Infrastructure of the Republic of Poland, Mr.Marek POL and discussed the actions that should be taken to establish an international railway transportation corridor linking Europe and Asia.
The Ministers decided to establish the Steering Committee composed of representatives from all interested countries charging it with the task of preparing a project of specific actions that would have to be taken for the purpose of intensifying container transport by rail between Asia/Far East and Europe.
The Ministers decided that the first meeting of the Steering Committee would take place in Kiev in October 2003.
The Ministers expressed the opinion that such intensification would be beneficial for economies of the countries of Asia, Far East and Europe, it would contribute to decreasing costs and would support intensification of international trade.
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